eSky: sprzedaż wzrosła o 78 proc.
Grupa eSky, właściciel platformy do rezerwacji podróży, odnotowała w 2022 roku wzrost sprzedaży wyrażonej wskaźnikiem TTV (Total Transaction Value – całkowita wartość transakcji) o 78 proc. do 2,9 mld zł – podała spółka w komunikacie prasowym.
Ubiegły rok zakończył się dla firmy pozyskaniem wielu nowych klientów. W ujęciu globalnym aż 3,1 mln osób – w tym 1,2 mln mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej – zaplanowało swoje podróże za pomocą platformy eSky w 2022 roku, a tempo przyrostu liczby klientów osiągnęło poziom 41 proc. rok do roku. Pod koniec 2021 z oferty biletów lotniczych skorzystało bowiem łącznie 2,2 mln osób.
– Ostatnie dwa lata pokazały, że mamy bardzo konkurencyjny biznes, co znalazło odzwierciedlenie w kondycji finansowej naszej spółki – 2021 rok zamknęliśmy z wynikiem 63,7 mln zł EBITDA, a rok później poprawiliśmy go aż o 42 proc. Szacujemy, że 2023 r. będzie udany dla całej branży turystycznej. To już przekłada się na dalszy wzrost zysku firmy – w 1. kwartale br. odnotowaliśmy ponad 30 mln zł EBITDA – mówi Łukasz Habaj, prezes Grupy eSky.
Rynek europejski wiedzie prym
W ubiegłym roku za ponad dwie trzecie przychodów odpowiadały rynki europejskie. Wygenerowały one 1,9 mld zł, czyli 69 proc. całkowitej sprzedaży Grupy eSky. W podziale na regiony, to przychody w Europie Zachodniej wyrażone w TTV stanowiły 37 proc. (1 mld zł, +75 proc. rok do roku). Jednocześnie to rynki Europy Środkowo-Wschodniej rozwijały się najszybciej, a ich udział w przychodach spółki wyniósł 31 proc. (901 mln zł, wzrost o 114 proc. rok do roku).
Sprzedaż w Ameryce Południowej i Stanach Zjednoczonych obejmowała odpowiednio 20 proc. (587 mln zł, +58 proc. r/r) i 9 proc. (262 mln zł, +43 proc. r/r). Natomiast pozostałe rynki, w tym kraje Afryki oraz regionu Azji i Pacyfiku (tzw. APAC) wygenerowały niecałe 2 proc. przychodów.
– Nasza współpraca z funduszem inwestycyjnym MCI i pięcioletnia strategia firmy zakładają objęcie pozycji lidera w regionie CEE, tak aby eSky stał się platformą pierwszego wyboru do organizacji podróży. Aktywnie inwestujemy w działania marketingowe, technologię, doskonalenie obsługi klienta i dalszą automatyzację procesów. W ten sposób chcemy maksymalnie efektywnie zagospodarować popyt na podróże. Nasze wyniki finansowe są rezultatem wysiłku całego zespołu, który sprawił, że w 2022 r. zwiększyliśmy przychody w regionie CEE o 114 proc. w porównaniu z 2021 rokiem – komentuje Łukasz Habaj.
Dynamiczne pakietowanie w górę
W swojej pięcioletniej strategii Grupa eSky koncentruje się m.in. na rozwoju tzw. dynamicznego pakietowania. To produkt łączący loty i noclegi w jednej rezerwacji. Jego sprzedaż w 2022 roku wzrosła o 134 proc. wobec 2021 roku, oraz o 77 proc. względem 2019 roku.
– Budujemy pozycję jako platforma do kompleksowej organizacji podróży, rozwijając naszą ofertę tak, by w pełni zaspokoić potrzeby współczesnego klienta. Naszym kluczowym produktem są już nie tylko loty, ale też pakiety city break i wakacje. Przykładamy dużą wagę do elastycznej oferty dynamicznego pakietowania – rozwiązanie to jest bardzo popularne w wielu krajach Europy Zachodniej. Dlatego bardzo cieszy nas to, że tradycyjne biura podróży w Polsce dostrzegają potencjał tego produktu i zaczynają powoli wdrażać go do swojej oferty. Wpłynie to z pewnością na popularyzację tej formy organizacji podróży wśród klientów. Powinniśmy być beneficjentami tej zmiany ze względu na fakt, że technologicznie jesteśmy dużo bardziej zaawansowani niż większość graczy na polskim rynku – dodaje Łukasz Habaj.
- Opatija świętuje jubileusz z festiwalem muzyki jazzowej i klasycznej
- Szanghaj uruchamia platformę B2B dla branży turystycznej
- Ponad milion Polaków odwiedziło Chorwację. Rekordowy rok dla chorwackiej turystyki
- Ganna Kryvoguz nową dyrektor sprzedaży i marketingu w Le Méridien Maldives Resort & Spa
- Enter Air notuje 1,1 mld zł przychodów w sezonie letnim