Fundusz MCI obejmie 55 proc. udziałów w eSky
MCI.EuroVentures przejmie 55 proc. akcji w eSky za 157 mln zł, z czego 20 mln zł zostanie przeznaczone na dokapitalizowanie spółki.
eSky jest liderem rynku biletów lotniczych w Europie Środkowo-Wschodniej oferującą swoje usługi w ponad 60 krajach świata. MCI Capital natomiast inwestuje w spółki technologiczne z branży travel.
– MCI od ponad 20 lat jest aktywnym inwestorem branży digital travel i transportowej. Byliśmy lub jesteśmy inwestorami w takich spółkach jak Travelplanet, Invia, Travelata i Tatilbudur oraz Gett. COVID przyśpieszył transformację cyfrową w branży turystycznej, więc najnowszą inwestycją wpisujemy się w ten trend. Warte podkreślenia jest także to, że jesteśmy w przededniu długoterminowego trendu wzrostowego w sektorze cyfrowej turystyki – mówi Tomasz Czechowicz, prezes MCI Capital.
– Nasze wzajemne relacje z MCI Capital sięgają 2012 roku. Wnikliwie obserwowaliśmy efekty działań funduszu w sektorze e-commerce & IT, w którym się specjalizuje, i widzieliśmy, że potrafią dynamicznie budować wartość inwestycji poprzez odpowiednie wsparcie dla zarządów swoich spółek – tłumaczy wybór tego właśnie partnera Łukasz Kręski, przewodniczący rady nadzorczej w Grupie eSky.
– To nie pierwszy fundusz inwestujący w naszą spółkę. Mamy pozytywne doświadczenia ze współpracy z sektorem PE/VC. Wychodzący obecnie ze spółki Syntaxis, który zainwestował w eSky w 2014 roku, zrealizuje w tej transakcji znaczące zyski. Przeszliśmy razem bardzo trudny okres i udowodnili, że są dobrym partnerem. Jednocześnie udało się ułożyć pozytywne relacje z Wirtualną Polską, której opcja put zgodnie z zawartą w grudniu 2021 r. ugodą, została w całości zrealizowana. Jako założyciele kontrolujący 45 proc. akcji, pozostajemy po transakcji we władzach spółki w roli stałych członków operacyjnych rady nadzorczej. Naszym celem wspólnie z MCI i Zarządem spółki jest wsparcie eSky w rozwoju na całym świecie – mówi Łukasz Kręski.
Większe portfolio na rynku globalnym
– Grupa eSky wykorzystała niesprzyjającą sytuację na rynku związaną z pandemią do umocnienia swojej pozycji, oraz znaczącej poprawy efektywności. 2021 rok, na poziomie zysku operacyjnego, spółka zamknęła z wynikiem prawie dwukrotnie lepszym niż w rekordowym 2019 roku. Dotychczasowa strategia ekspansji międzynarodowej odegrała zatem kluczową rolę w umocnieniu naszej pozycji. Dzięki inwestycji ze strony MCI pozyskamy środki na realizację naszych kolejnych strategicznych celów, w tym znaczną automatyzację procesów z obszaru obsługi klienta, zwiększenie świadomości marki eSky na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej oraz transformację w wiodącego gracza na rynku dynamicznego pakietowania – mówi Łukasz Habaj, prezes zarządu w Grupie eSky.
Grupa eSky na przestrzeni ostatnich lat prowadziła intensywną ekspansję międzynarodową. W cztery lata do portfolio Grupy dołączyło 45 krajów z całego świata, w tym tak odległe rynki, jak APAC (Hong-Kong, Malezja, czy Singapur), a także rynki afrykańskie – Maroko, Kenia, Egipt, czy Nigeria.
Lepsza sprzedaż w Europie Zachodniej
Ubiegłoroczna sprzedaż Grupy eSky wyrażona w TTV (Total Transaction Value), wyniosła w 2021 roku 1,6 mld złotych. Wynik ten jest większy o 34 proc. w porównaniu do 2020 roku. Zysk operacyjny Grupy w 2021 roku wzrósł o 167 proc. w stosunku do 2019 roku, co plasuje ubiegły rok jako najlepszy w historii firmy pod kątem zysku operacyjnego.
Warto zaznaczyć, że w 2021 roku połowa przychodów Grupy eSky wyrażona w TTV została wygenerowana w Europie kontynentalnej, a udział sprzedaży w Europie Zachodniej był wyższy niż sprzedaży w Europie Środkowo-Wschodniej o 12 p.p. i wyniósł 38 proc. i 26 proc. odpowiednio. Grupa eSky umocniła też swoją pozycję w Stanach Zjednoczonych, odpowiadających za ok 11 proc.udziału w sprzedaży, gdzie dynamika przychodów wyniosła ponad 54 proc. w stosunku do 2020 roku.
Założyciele Grupy eSky pozostaną aktywnymi akcjonariuszami kontrolującymi łącznie 45 proc. udziałów.
Zamknięcie transakcji jest uwarunkowane zgodą UOKIK oraz instytucji finansowych.