Wakacje.pl: oferta Turcji wyprzedziła Grecję w 2021
Turcja, Grecja i Egipt – to trzy najpopularniejsze kierunki wybierane przez klientów biur podróży w 2021 roku.
Jeśli spojrzeć na najpopularniejsze kierunki wyjazdowe Polaków, w 2021 roku można było zaobserwować trendy podobne do tych sprzed pandemii. Klienci wybierali głównie pobyty w basenie Morza Śródziemnego.
Największym zainteresowaniem cieszyła się Turcja (24,9 proc. udziału w sprzedaży), która w trakcie sezonu ostro walczyła o pierwsze miejsce w rankingach sprzedaży z Grecją. Na trzeciej pozycji pod względem popularności znalazł się Egipt. Te trzy kierunki odpowiadały za 61,7 proc. sprzedaży w Wakacje.pl w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 roku. Pierwszą piątkę zamykają Hiszpania i Bułgaria.
W rankingu najpopularniejszych kierunków turystycznych w pierwszej dziesiątce znalazły się też Dominikana, Cypr, Tunezja, Meksyk i Zjednoczone Emiraty Arabskie.
Gdy porównamy to zestawienie do dziesiątki najpopularniejszych krajów z analogicznego okresu 2020 roku, okaże się, że zmianę widać już przy pierwszej pozycji – podczas gdy w2020 roku najczęściej wybieranym krajem na wypoczynek była Grecja, a na drugim Turcja, to w 2021 roku proporcje te się odwróciły.
Warto jednak wyjaśnić, że na popularność tych dwóch kierunków wpływ miały zasady podróżowania. Grecja dość wcześnie ogłosiła, na jakich warunkach turyści będą mogli wjeżdżać, czym wygrała sezon Lato 2020.
Natomiast w zeszłym roku udział Turcji w całkowitej sprzedaży wzrósł rok do roku o 2,82 pkt. proc., a Grecji spadł o 3,15 pkt. proc. Egipt utrzymał swoją pozycję, a sprzedaż była większa o 2,42 pkt. proc. rok do roku.
Rosną wydatki Polaków na wakacje
Wakacje.pl przeanalizowały też średnie wartości rezerwacji dla poszczególnych grup klientów. Choć pod lupę wzięto osobno wydatki par, jak i rodzin z dziećmi, widać jedną wspólną cechę – w zeszłym roku klienci byli skłonni wydać na swój urlop więcej niż przed rokiem. Średnio na rezerwację było to 6 814,09 zł wobec 5 707,95 zł w 2020 roku.
– Wyższa wartość koszyka zakupowego to wynik kilku zmiennych. Polacy decydowali się na pobyty w obiektach o wyższym standardzie, często pięciogwiazdkowych z wyżywieniem w formie all inclusive, po drugie w dalszym ciągu popularne były podróże do dalekich krajów, które choćby z uwagi na dłuższy lot są droższe od podróży do basenu Morza Śródziemnego – komentuje Jolanta Kołodziejczyk.
W przypadku Turcji średnio na rezerwację dla dwóch osób klienci przeznaczali 5387 zł (4910 zł w 2020 roku), dla dwójki dorosłych i dziecka było to 7666 zł, przy czterech osobach wkonfiguracji dwoje dorosłych i dwoje dzieci 9633 zł, a przy trójce dzieci podróżujących zrodzicami 12310 zł. Przy Grecji para wydawała przeciętnie 5926 zł, rodzina z jednym dzieckiem 8138 zł, a z dwójką 10207 zł. Dla Egiptu było to odpowiednio 5539 zł dla dwóch osób, 7339 zł dla rodziców z dzieckiem i 9247 zł dla czterech osób (2+2). Zestawienie średnich cen dla najpopularniejszych kierunków w 2021 i 2020 roku obrazuje poniższa tabela.
W 2021 roku królowało last minute
Tradycyjnie najwięcej osób kupiło wycieczkę w trzecim kwartale roku, na który przypadło 42,4 proc. sprzedaży zrealizowanej w Wakacje.pl. Zima była dla branży trudnym okresem zuwagi na obowiązujące wówczas obostrzenia oraz wprowadzenie jednego terminu ferii, wiosną z powodu restrykcji, ale też zamknięcia części krajów na przyjazdy z zagranicy Polacy również wstrzymywali się z rezerwacjami. Na lipiec przypadło 15,6 proc. sprzedaży, drugim najpopularniejszym miesiącem na kupowanie wycieczek był czerwiec (15,1 proc.), a trzecim sierpień (14,8 proc.). Co ważne, w zeszłym roku udało się nieco wydłużyć sezon, dzięki czemu samoloty latały do kierunków typowo wakacyjnych w październiku (8 proc.) i na początku listopada (6,3 proc.). Dobry był także maj, kiedy kupionych zostało 10,5 proc. podróży zterminem realizacji do końca 2021 roku.
Jeśli spojrzymy na dane pod kątem daty wylotu, okaże się, że najwięcej osób wyjechało w sierpniu (21 proc.), a potem w lipcu (18,7 proc.) i we wrześniu(14,6 proc.). Czwartym najczęściej wybieranym miesiącem na podróż był czerwiec (9,13 proc.), a piątym październik (6,6 proc.).
2021 rok był jednocześnie czasem popularności last minute i rezerwacji dokonywanych na kilka tygodni przed wylotem. 23 proc. sprzedaży przypada na zamówienia składane w okresie do 7 dni przed rozpoczęciem podróży, ale 24 proc. w okresie od 31 do 90 dni wcześniej. Na trzecim miejscu w tym zestawieniu znalazły się wycieczki kupowane na 15-30 dni przed wyjazdem (20 proc.).
Nie ma natomiast żadnego zaskoczenia przy wyborze rodzaju transportu. Na pierwszym miejscu znalazły się wycieczki lotnicze (93,62 proc. wszystkich zarezerwowanych wyjazdów), na drugim te z dojazdem własnym (4,84 proc.), a na trzecim imprezy autokarowe (1,53 proc.). Widać natomiast, że wzrosło zainteresowanie podróżami lotniczymi, a spadło tymi z dojazdem własnym.
– W 2020 roku, choć wycieczki samolotowe były najczęściej wybieranymi przez klientów Wakacje.pl, to większym zainteresowaniem niż zazwyczaj cieszyły się podróże z dojazdem własnym. Od zeszłego roku obserwujemy powrót popularności wyjazdów lotniczych do wcześniejszych poziomów, stąd wzrosty w tym segmencie, a spadki udziałów ofert z dojazdem samochodowym – mówi Anna Podpora, menedżer produktu w Wakacje.pl.
Na urlop najchętniej we dwoje albo z dwójką dzieci
W 2021 roku klienci biur podróży najchętniej podróżowali we dwoje – takie rezerwacje odpowiadały za 69 proc. sprzedaży. Na drugim miejscu w tym zestawieniu znalazły się rodziny z jednym dzieckiem (17 proc.), na trzecim z dwójką dzieci (13 proc.). Co ciekawe, rok do roku o 8,4 pkt. proc. spadł udział w sprzedaży wyjazdów dla par, a o 4,7 pkt. proc. wzrósł w przypadku wycieczek dla dwojga dorosłych i dziecka. Wzrost – o 3,6 pkt. proc. – zanotowano także w przypadku wyjazdów 2+2 (rodzice i dwójka dzieci).
Na tydzień, ale z all inclusive
W 2021 roku Polacy najchętniej wyjeżdżali na tygodniowe wakacje – takich rezerwacji było zdecydowanie najwięcej, bo aż 69,1 proc. Na drugim miejscu znalazły się pobyty oniestandardowej długości 8-13 dni (17,1 proc.), na trzecim typowe 14-dniowe (6,3 proc.), ana czwartym krótkie wypady połączone z 3-6 noclegami (5,9 proc.).
Klienci Wakacje.pl decydowali się zazwyczaj na pobyt z opcją all inclusive lub ultra all inclusive – na te formy wyżywienia łącznie przypadło nieco ponad 81 proc. rezerwacji (prawie 76 proc. w 2020 roku). Dwa posiłki dziennie zamawiało 11 proc. podróżnych, na same śniadania zdecydowało się trochę powyżej 4 proc. osób.
Popularność all inclusive rośnie w grupie rodzin z dziećmi i przypada na 86,3 proc. zamówień, przy dwóch dorosłych jest tylko nieco niższa, bo wynosi trochę ponad 79 proc.
– All inclusive to już od kilku lat najpopularniejsza forma wyżywienia wybierana przez klientów biur podróży. Na taką formułę decydują się nie tylko rodziny z dziećmi, ale też pary i single. W tym roku zyskała szczególnie na znaczeniu, bo część osób wolała spędzać urlop w hotelowych resortach, które działały wedle ściśle określonych protokołów sanitarnych. Stosowne wytyczne przygotowały władze wszystkich najważniejszych krajów turystycznych – przypomina dyrektor Jolanta Kołodziejczyk.
Przedsprzedaż tańsza niż last minute
Mimo pandemii i utrzymujących się restrykcji widać, że Polacy w pierwszym półroczu tego roku planowali wyjazdy letnie z większym wyprzedzeniem niż początkowo można było się spodziewać. Latem wycieczki last minute były co prawda popularne, ale wcale nie tańsze niż kupowane na kilka tygodni przed wylotem.
– Z naszych analiz wynika, że w szczycie sezonu oferty rezerwowane na kilka dni przed wylotem były droższe o kilkaset złotych od osoby niż kupowane na co najmniej miesiąc wcześniej. W niektórych przypadkach różnice w cenie przekraczały nawet tysiąc złotych od osoby przy tych samych lub bardzo zbliżonych parametrach podróży – przypomina Anna Podpora.
– Obecnie obserwujemy, że wyjazdy do tych samych miejsc w przedsprzedaży na Lato 2022 są tańsze niż last minute, które można było „złapać” w minionym sezonie wakacyjnym. Jeśli zatem zależy nam na atrakcyjnej cenie, nie warto zwlekać z decyzją o rezerwacji – dodaje Anna Podpora.
Trendy, które określą przyszłość branży
Wbrew przekonaniu, że Polacy rezerwują wyjazdy głównie w biurach stacjonarnych, w Wakacje.pl w 2021 roku udział rezerwacji dokonywanych w pełni samodzielnie przez klientów (full online) zwiększył się trzykrotnie wobec 2019 roku.
Covid-19 uwidocznił, jak ważna jest rzetelna, wiarygodna informacja, dostępna na czas i podana w zrozumiałej formie, dlatego w 2022 roku Wakacje.pl stawia na rozbudowę portalu o część informacyjną, bo to pozwala utrzymywać dłuższy kontakt z klientem, oczyszcza tzw. szum informacyjny i ułatwia podjęcie decyzji zakupowej.